معاون اقتصادی اتاق اصناف ایران گفت: سال گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه پوشاک توسط بازار خارجی تامین می‌شد اما اکنون با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، سهم بازار خارجی به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون اقتصادی اتاق اصناف با بیان این که بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد گفت: سال گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور در حوزه پوشاک توسط بازار خارجی تامین می‌شد اما اکنون با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، سهم بازار خارجی در این حوزه به ۳۰ درصد کاهش یافته که این امر فضای خوبی را در اختیار تولیدکنندگان پوشاک داخلی قرار داده است.
هوشیار فقیهی در استودیو برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود : به دلیل افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش ریال بخش مهمی از قاچاق کالا حوزه پوشاک کاهش یافته و مشکلی نداریم.

فقیهی تصریح کرد: اکنون بالای ۹۰ درصد پوشاک مورد نیاز کشور توسط واحد‌های صنفی که جواز فعالیت داشته و بر اساس استاندارد‌های لازم فعالیت می‌کنند، تولید می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که حوزه پوشاک به صورت متمرکز در سیطره اصناف کشور قرار دارد.

معاون اقتصادی اتاق اصناف بیان کرد: بازار پوشاک کشور ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد که ۷۰ درصد آن در اختیار بازار داخلی قرار دارد.

در ادامه برنامه غلامعلی مهدوی، معاون مرکز اصناف وزارت صمت اظهار کرد: بازار پوشاک کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و می‌توان گفت که ۳۰ درصد پوشاک خارجی که هنوز در کشور وجود دارد در دوران پیش از تحریم‌های خرداد ماه به کشور وارد شده است.

او با اشاره به میزان قاچاق پوشاک در کشور گفت: نمی‌توان گفت که قاچاق کالا به صفر رسیده اما نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته و قطعاً ما در سال آینده و مخصوصاً بعد از عید بازار بیشتری را در دست خواهیم گرفت.

مهدوی تصریح کرد: نمی‌توان کسب و کار‌ها و نمایندگی‌های پوشاک را از سطح کشور جمع کرد و ما امیدواریم که سهم کالای ایرانی و مخصوصاً پوشاک ایرانی به سطح قابل قبولی برسد.

در ادامه برنامه حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا پیگیری‌های جدی در حوزه پوشاک انجام داده و می‌توان گفت تغییری که در این حوزه اتفاق افتاده بی‌سابقه است.

او افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در راستای فرمان رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از تولید داخلی، برنامه مدونی را در حوزه پوشاک تهیه کرد و با همکاری اتحادیه‌ها و سازمان‌های مربوطه آن را اجرایی ساخت.

دهقانی نیا تاکید کرد: ما ۱۱۰ واحد تجاری که پوشاک قاچاق عرضه می‌کردند را شناسایی و احصا کردیم به نحوی که این مراکز کاملا تغییر رفتار و رویه دادند و نتیجه کلی اقدامات ما این بود که مجتمع‌های تجاری مراکز خود را در اختیار تولیدات داخلی قرار دادند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت: در سال ۹۶، ۸ میلیون دلار پوشاک در بازار وجود داشته که ۲.۵ میلیارد آن قاچاق بوده است اما اکنون این امر کنترل شده و عرضه محصولات قاچاق در این حوزه ریسک و خطرپذیری بالایی دارد.

او تصریح کرد: به دلیل موفقیت در حوزه مبارزه با واردات پوشاک قاچاق، این طرح در فروردین و اردیبهشت ۹۸ به استان‌های هدف نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.

 

رئیس اتاق اصناف تبریز گفت: بازار تبریز با قدمت ۴۰۰ ساله بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که عمده فعالیت اقتصادی صنوف تبریز در این بازار انجام می‌گیرد.
سیدحبیب هاشمی در گفت وگو با خبرنگار اصناف ایران افزود: بازار همیشه مهم ترین بخش اقتصادی یک شهر است به گونه‌ای که بخشی از اقتصاد یک کشور در دست بازاریان است و بازار بزرگ تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده بازار ایران هست و به دلیل معماری آجری ویژه‌ای که دارد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ حجره در آن فعال هستند و معماری این بازار ایرانی و اسلامی است و بیشترین مساجد و حوزه های علمیه شهر در محدوده بازار تبریز بنا شده است .
هاشمی اظهارکرد: بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است. ودر مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته و پیش‌تر به جهت قرارگرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده است.
رئیس اتاق اصناف تبریز بیان کرد: بازار تبریز به جهت تولید یا عرضه و فروش کالا یا کالاهای مخصوصی شهرت یافته‌اند که می‌توان از بازار شیشه‌گرخانه مخصوص تولید و فروش اقسام شیشه و بلور، بازار کفاشان مرکز تولید کفش‌های دست دوخت، بازار مس‌گران، حلاجان، کلاهدوزان، آئینه‌سازان، سراجان، زرگران، عطاران و … . بوده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، بسیاری از صنوف و مشاغل از بین رفته و تنها نام آن‌ها بر روی بازارچه‌ها و راسته‌های بازار تبریز مانده است. تعدادی از این مشاغل در طی زمان و به علت رونق کالاهای مدرن و جدید از میان رفته یا تغییر ماهیت داده‌اند و عمده‌فروشی و بنکداری قدیم جایگاه خود را به خرده‌فروشی داده است.
هاشمی همچنین تبریز را مرکز ثقل شکلات ایران دانست و گفت: تولید کنندگان شهر تبریز همچنین در صنعت شیرینی و شکلات توانمندی خود را اثبات کرده اند و بسیار موفق بوده اند به گونه ای که تولیدات این شهر با ترکیه و آلمان رقابت می‌کند./ع/   اتاق اصناف ایران

 

معرفی اتاق اصناف

نقش اتاق اصناف به‌عنوان مهم‌ترین تشکیلات اقتصادی استان و شهرستان تبریز حائز اهمیت است و انتخابات اصناف از اهمیت بالایی برخوردار است و هیئت رئیسه جدید لازم است ابتدا با ایجاد تعامل سازنده با اتحادیه های صنفی به دنبال توانمندسازی صنوف و شکوفایی اقتصاد کلانشهر تبریز باشد .

ارتباط با ما

دفتر ریاست اتاق اصناف : ۰۴۱۳۵۲۵۴۳۳۸

پیام کوتاه :

آدرس : تبریز / ششگلان / روبروی بانک ملی

ایمیل : info@tabrizasnaf.ir